Har du problemer med internett?
Sjekk om feilen ligger hos deg eller bredbåndsleverandøren. Se hvordan du kan sjekke driftsmeldinger, identifisere problemet, og løse det.
Fungerer ikke internettet i dag? Fortvil ikke, vi hjelper deg å finne en løsning!
Gå gjennom disse stegene for å søke etter problemet:
- Sjekk driftsmeldinger om feil
- Identifiser hvilket problem du opplever
- Følg instruksen for å løse problemet ditt
Finnes det driftsmeldinger om feil?
Det enkleste du kan gjøre er å sjekke om det finnes driftsmeldinger som sier at noe er galt med nettet i området ditt. De forskjellige bredbåndsleverandørene har egne tjenester for dette.
Finn leverandøren din i listen under, trykk på lenken, skriv inn adressen din og se om det er registrert problemer på internett i dag:
Driftsmeldinger
Trykk på leverandøren din for å sjekke driftsmeldinger:
Ser det ikke ut som at det er notert problemer på nettet der du bor, kan du gå videre til feilsøking ved hjelp av fremgangsmåtene under.
Hvilket problem opplever du?
Vi skiller gjerne mellom tre ulike typer problemer:
1) Ustabilt internett
Dette innebærer at internettet i perioder forsvinner, eller laster i ujevnt tempo til ulike tider.
2) Tregt internett
Dette betyr at internettet jevnt over laster inn innhold tregere enn vanlig.
Før du begynner med feilsøking for tregt internett kan du sjekke om hastigheten du har samsvarer med abonnementet ditt.
Viser speedtesten at du måler en annen hastighet enn den du betaler for, kan du gå videre til feilsøking.
Viser derimot speedtesten at du måler samme hastighet som du betaler for, må du i så fall oppgradere abonnementet ditt for å få høyere hastighet.
Synes du prisen fra din nåværende leverandør ser stiv ut? Da bør du sammenligne pristilbud fra flere leverandører, for å sjekke at tilbudet du får er konkurransedyktig. Det kan du enkelt gjøre ved å benytte deg av skjemaet på Bredbånd.no.
Er du heldig finner du en annen leverandør som gir deg tilbud om høyere hastighet til lavere pris!
3) Mangler internett
Dette innebærer at du ikke får koblet til internett i det hele tatt.
Som regel skyldes det et problem med ruteren din. For helt spesifikke instrukser anbefaler vi at du finner info hos bredbåndsleverandøren din, slik at du kan feilsøke akkurat din ruter.
Lenke til alle leverandører ligger her: alle norske bredbåndsleverandører.
Slik søker du etter feil
Slik går du fram for å finne ut av hva som er galt.
1. Slå ruteren av og på
Den enkleste måten å slå ruteren av på er ved å trekke ut stikkontakten. Du kan også bruke av/på-knappen. La ruteren stå uten strøm i minst 10 sekunder. Slå den på, og la den stå i et par minutter før du prøver å koble til internett på nytt.
2. Koble vekk andre enheter på nettverket
Skru av wifi på alle enheter unntatt én. Opplever du ingen forskjell, kan du fortsette på neste punkt.
Blir nettet stabilt eller raskere med bare én enhet tilkoblet kan det være at du betaler for lavere hastighet enn det du har behov for.
Merk at feil på nettverkslinjen eller svak wifi-dekning kan gi samme resultat. Har du ikke allerede sjekket driftsmeldinger kan du gjøre det nå. Ønsker du å utelukke andre problemer, kan du fortsette på neste punkt.

3. Skru løs antennekabelen
La oss sjekke om det kan være noe feil med antennekabelen.
Skru av ruteren igjen, og løsne kabelen som går mellom ruteren og vegguttaket. Har du en splitter eller switch mellom ruteren og vegguttaket kan du for øyeblikket fjerne den.
En switch eller splitter er en boks med flere porter, som lar deg legge til flere enheter med kabelforbindelse på nettverket ditt.
4. Skru fast antennekabelen
Hadde du en switch eller splitter mellom vegguttaket og ruteren, lar du denne ligge, og setter kabelen fra ruteren direkte i vegguttaket.
For å gjøre dette trenger du en overgang. Denne skal ha fulgt med i boksen med ruteren. Mangler du overgangen, kan du bestille den hos internettleverandøren din.
Skru godt til med hånden. Unngå bruk av tang eller andre verktøy – er du for hardhendt kan du gjøre vondt verre.
Slå på ruteren, vent et par minutter, og se om internettet fungerer bedre
5. Sjekk wifi-dekningen
Fant du ikke noe som skulle tilsi at problemet ligger hos antennekabelen? Da sjekker vi om det kan være noe galt med wifi-dekningen.
Koble ruteren til pc-en din med en nettverkskabel. Blir nettet stabilt betyr det at problemet ligger i hjemmet ditt.
Få tips til hvordan du kan forbedre wifi-dekningen hjemme her
Har du ikke en pc med inngang for nettverkskabel, kan du i stedet nullstille ruteren.
6. Kontakt leverandør
Hjalp ingen av punktene over? Da må du kontakt leverandøren din. Du finner kontaktinfo til de forskjellige leverandørene via lenkene her: alle bredbåndsleverandører.