Har du problemer med internett?
Sjekk om feilen ligger hos deg eller bredbåndsleverandøren. Se hvordan du kan sjekke driftsmeldinger, identifisere problemet, og løse det.
Fungerer ikke internettet i dag? Fortvil ikke, vi hjelper deg å finne en løsning!
Gå gjennom disse stegene for å søke etter problemet:
1. Sjekk driftsmeldinger om feil
Det enkleste du kan gjøre er å sjekke om det finnes driftsmeldinger som sier at noe er galt med nettet i området ditt. De forskjellige bredbåndsleverandørene har egne tjenester for dette.
Finn leverandøren din i listen under, trykk på lenken, og skriv inn adressen din for å se om det er registrert problemer på internett hos deg i dag:
Trykk på leverandøren din for å sjekke driftsmeldinger:
Ser det ikke ut som at det er notert problemer på nettet der du bor, kan du gå videre til feilsøking ved hjelp av fremgangsmåtene under.
2. Identifiser hvilket problem du opplever
Vi skiller gjerne mellom tre typer problemer:
Ustabilt internett
Dette innebærer at internettet i perioder forsvinner, eller laster i ujevnt tempo til ulike tider.
Tregt internett
Dette betyr at internettet jevnt over laster inn innhold tregere enn vanlig.
Før du begynner med feilsøking for tregt internett kan du sjekke om hastigheten du har samsvarer med abonnementet ditt.
Viser speedtesten at du måler en annen hastighet enn den du betaler for, kan du gå videre til feilsøking.
Viser derimot speedtesten at du måler samme hastighet som du betaler for, må du i så fall oppgradere abonnementet ditt for å få høyere hastighet.
Synes du prisen fra din nåværende leverandør ser stiv ut? Da bør du sammenligne pristilbud fra flere leverandører, for å sjekke at tilbudet du får er konkurransedyktig. Det kan du enkelt gjøre ved å benytte deg av skjemaet på Bredbånd.no.
Da kan det hende du finner en leverandør som gir deg tilbud på høyere hastighet til en lavere pris.
Mangler internett
Dette innebærer at du ikke får koblet til internett i det hele tatt.
Som regel skyldes det et problem med enten ruteren eller enheten din. For helt spesifikke instrukser på ruteren din, anbefaler vi at du finner informasjon hos bredbåndsleverandøren din. Da feilsøker du akkurat den ruteren du har.
Får du til å koble andre enheter utenom den ene på nettet, anbefaler vi å skru enheten det gjelder av og på. Dersom den fortsatt ikke kobler seg på nettet, anbefaler vi å ta direkte kontakt med leverandøren for feilsøking av enheten.
3. Slik søker du etter feil
Slik går du fram for å finne ut av hva som er galt.
1. Slå ruteren av og på
Den enkleste måten å slå ruteren av på er ved å trekke ut stikkontakten. Du kan også bruke av/på-knappen. La ruteren stå uten strøm i minst 10 sekunder. Slå den på, og la den stå i et par minutter før du prøver å koble til internett på nytt.
2. Koble vekk andre enheter på nettverket
Skru av WiFi på alle enheter unntatt én. Opplever du ingen forskjell, kan du fortsette på neste punkt.
Blir nettet stabilt eller raskere med bare én enhet tilkoblet, kan det være at du betaler for lavere hastighet enn det du har behov for.
Merk at feil på nettverkslinja, eller svak WiFi-dekning kan gi samme resultat. Har du ikke allerede sjekket driftsmeldinger kan du gjøre det nå. Ønsker du å utelukke andre problemer, kan du fortsette på neste punkt.
3. Sjekk at alle kablene sitter riktig
Skru av ruteren før du sjekker kablene. Dra så ut alle kablene, både fra vegguttaket eller antennen og ruteren, før du setter dem inn igjen. Skru deretter på ruteren og se om du får tilgang til WiFi på enheten din.
Kabler:
Husk alltid å sjekke at kablene du bruker er i god stand og sitter riktig i ruteren og vegguttaket. Oppdager du synlige skader bør du bytte dem ut før du tester for andre feil.
Enheten du bruker:
Iblant kan programvaren på enheten du bruker ha en feil som fører til at du ikke får koblet til internett. Skru enheten av og på for å se om det hjelper. Hvis ikke, ta kontakt med leverandøren av enheten.
Ruteren:
Noen ganger er det ruteren som er defekt. Hvis dette er tilfellet, ta kontakt med bredbåndsleverandøren din.
4. Sjekk WiFi-dekningen
Sitter alle kablene riktig, og er det strøm i ruteren? I så fall kan det være noe galt med WiFi-dekningen.
Koble ruteren til PC-en din med en nettverkskabel. Blir nettet stabilt, betyr det at problemet ligger i hjemmet ditt.
Få tips til hvordan du kan forbedre WiFi-dekningen hjemme
Har du ikke en PC med inngang for nettverkskabel, kan du i stedet nullstille ruteren når du ikke finner andre problemer i feilsøket. Dette innebærer å stille den tilbake til fabrikkinnstillingene.
Har du byttet navn og passord på nettverket, vil dette gå tilbake til standard etter at du har gjennomført nullstillingen. Det originale navnet og passordet står vanligvis under eller på baksiden av ruteren.
- Identifiser RESET-knappen på ruteren din
- Finn en penn eller annen tynn gjenstand som kan brukes til RESET-knappen
- Trykk og hold inne knappen i 10-20 sekunder før du slipper den opp
- Gi ruteren minst 5 minutter
- Koble til internett på nytt
5. Kontakt leverandør
Hjalp ingen av punktene over? Da må du kontakt leverandøren din. Her finner kontaktinformasjonen til de forskjellige leverandørene som leverer bredbånd.
Vil du prøve en annen leverandør?
Få tilbud fra flere leverandører som leverer internett på adressen din. Da kan du enkelt sammenligne tilbudene, og velge det som passer behovene dine. Det eneste du trenger å gjøre er å fylle ut skjemaet på denne siden.