Kundeservice

Nedenfor vil du finne svar på dine spørsmål rundt Bredbånd.no og om bredbånd generelt.

Om tjenesten

Hvordan fungerer Bredbånd.no?

Bredbånd.no er en anbudstjeneste som setter deg i kontakt med ulike tilbydere av internettavtaler. Ved å sammenligne flere tilbud kan du være sikker på at du betaler riktig pris på bredbåndsavtalen din.

Alt du trenger å gjøre er å fylle ut skjemaet vårt. Kort tid etter at du har fylt det ut, vil internettleverandørene ta kontakt med deg med sine tilbud. Du kan gjøre akkurat hva du vil med tilbudene – forhåpentligvis vil minst ett av dem være så gode at du slår til, men å benytte seg av Bredbånd.no er fullstendig uforpliktende. Skulle ingen av tilbudene være bra nok, går det helt fint.

Internettselskapene som er tilknyttet Bredbånd.no betaler oss en fast sum for at vi sender henvendelser til dem, uavhengig av om de får deg som kunde eller ikke. Verken Bredbånd.no eller selskapene bruker kontaktinformasjonen din til noe annet enn å gi deg tilbudene du har etterspurt. Vi følger alle regler om personvern.

Koster det noe å bruke Bredbånd.no?

Nei, det er gratis å bruke Bredbånd.no for å hente inn tilbud på internettavtaler. Det løper heller ingen kostnader før du eventuelt aksepterer et av tilbudene.

Vær imidlertid oppmerksom på at Bredbånd.no ikke er en tilbyder av bredbåndsavtaler. Alle spørsmål rundt din bredbåndsavtale må rettes mot internettleverandøren din, selv om avtalen ble inngått gjennom Bredbånd.nos sammenligningstjeneste.

Hvem står bak Bredbånd.no?

Bredbånd.no arbeider helt uavhengig av internettleverandørene. Vi er heller ikke eid av noen innenfor bransjen – vi er kun en anbudstjeneste som setter deg i kontakt med internettleverandørene og hjelper deg med å betale best mulig pris på internettavtalen din.

Tjenesten eies og driftes av det norske selskapet Nettbureau AS, som også opererer i hele Skandinavia og deler av Europa. I Norge driver vi tjenester som Mobiltelefoni.no, Forsikringer.no, Strøm.no og Solceller.no. Vi driver tjenester tilsvarende Bredbånd.no i Danmark, Tyskland og Spania.

Nettbureau har over ti års erfaring og et egenutviklet datalagringssystem designet av et høykompetent, norsk utviklerteam. Derfor kan du føle deg trygg når du bruker Bredbånd.no.

Hvorfor har jeg bare fått tilbud fra én internettleverandør? Da kan jeg ikke sammenligne!

Normalt vil man få tilbud fra flere tilbydere av internettavtaler når man benytter seg av Bredbånd.no. Om du mot formodning kun får tilbud fra én aktør, henger dette sannsynligvis sammen med dekningen der du bor. Enten har Bredbånd.no kun én partner der du bor, ellers kan det også hende at det bare er én aktør som leverer bredbåndstjenester der du bor.

Jeg har fylt ut skjemaet, men har ikke fått svar ennå.

Vanligvis vil bredbåndsleverandørene kontakte deg innen 1–2 virkedager etter at du har fylt ut skjemaet. I perioder med stor pågang kan det imidlertid ta noe lengre tid. Hvis det går lang tid før du hører noe fra selskapene, kontakt oss gjerne på e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., så skal vi sjekke opp i saken.

Jeg vil ikke bli oppringt. Kan jeg få skriftlige tilbud?

Dersom du ikke ønsker å bli oppringt med tilbud, kan du få skriftlige tilbud ved å sende oss en e-post på kontakt@bredbånd.no. Da gir vi beskjed videre til internettleverandørene, og du vil bare få tilbud på e-post eller tekstmelding.

Jeg angrer på at jeg ba om tilbud. Hva bør jeg gjøre?

Dersom du av en eller annen grunn angrer på at du ba om tilbud på bredbånd gjennom anbudstjenesten vår, hjelper vi deg naturligvis. Alt du trenger å gjøre er å sende en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. og gi oss beskjed om at du angrer, så sletter vi forespørselen din. Da vil du ikke bli kontaktet av noen, og både vi og selskapene sletter kontaktinformasjonen din.

Jeg ønsker ikke å bli kontaktet av et eller flere internettselskaper dere har oppgitt får henvendelsen min. Kan dere stryke den/dem?

Det kan vi. Send oss en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. og be om at vi sletter forespørselen til det eller de selskapene du ikke ønsker tilbud fra.

Dersom du allerede har fått tilbud fra et selskap, er sjansen imidlertid stor for at du vil få et bedre tilbud gjennom Bredbånd.no. Grunnen til det er at selskapene vet at de konkurrerer med andre om å få deg som kunde når henvendelser kommer via Bredbånd.no. Dermed strekker de seg ekstra langt for å gi deg et så godt tilbud at du slår til. Dette kan du gå glipp av dersom du ikke ønsker å få tilbud fra ett eller flere selskap.

Må jeg benytte meg av tilbudet jeg fikk gjennom Bredbånd.no hvis jeg bruker tjenesten?

Nei, det er helt uforpliktende å benytte seg av Bredbånd.no. Du står helt fritt til å velge det tilbudet som passer deg best. Det er også helt uproblematisk om du ikke ønsker å benytte deg av noen av tilbudene du får etter å ha brukt Bredbånd.no.

Kan jeg få tilbud uten å fylle ut skjemaet?

For at vi skal kunne sette deg i kontakt med internettleverandørene som ønsker å konkurrere om å få deg som kunde, er utfylling av skjemaet eneste mulighet.

Dataene du fyller ut i skjemaet blir behandlet i henhold til personvernforordningen (GDPR), og kun for å gi deg tilbud på bredbåndstjenester. Vi selger aldri data videre til markedsføring.

Vil du vite mer om hvordan vi ivaretar ditt personvern, kan du lese mer om dette på vår personvern-side.

Hvorfor blir ikke den lokale bredbåndsleverandøren presentert som én av tilbyderne av bredbånd hos meg?

Bredbånd.no prøver å ha flest mulig partnere på tjenestene våre. Noen bredbåndsleverandører velger imidlertid av ulike grunner å ikke være med på anbudstjenesten vår.

Om du ønsker det, kan du høre med din lokale bredbåndsleverandør om de kan matche tilbudene du har mottatt gjennom Bredbånd.no

Om bredbånd og abonnementer

Kan jeg få internettavtale fra Bredbånd.no?

Nei, Bredbånd.no setter deg kun i kontakt med internettleverandører og lar dem konkurrere om å få deg som kunde. Vi selger ikke egne abonnementer på bredbånds- eller internettjenester.

Vi kan heller ikke hjelpe deg med spørsmål knyttet til det tekniske rundt nettverkstilkobling eller internett. Skulle du derimot ha spørsmål rundt anbudstjenesten, står vi klare for å hjelpe deg så fort som mulig.

Jeg har problemer med internettforbindelsen min. Kan dere hjelpe meg?

Nei, Bredbånd.no er utelukkende en tjeneste for deg som ønsker å sammenligne tilbud fra de ulike tilbyderne av internettavtaler. Vi kan ikke hjelpe deg med spørsmål knyttet til internettforbindelse og andre tekniske aspekter – dette må du rette mot selskapet som leverer bredbånd til din adresse.

Hvor mye koster 5G per måned?

Internett over 5G er en måte å få bredbånd med høy hastighet levert hjem til seg som blir stadig mer populær. Mobilt bredbånd har imidlertid en litt annerledes prismodell enn fast bredbånd, der det i hovedsak er databruken din som avgjør hvor mye du betaler.

For 10 gigabyte data i måneden starter prisene på rundt 200 kroner. Trenger du mye data, for eksempel dersom du strømmer mye videoinnhold, vil du trenge mer data. Da kan du få mobilt bredbånd med 200 gigabyte inkludert for rundt 5–600 kroner. Du kan lese mer om mobilt bredbånd i denne artikkelen.

Et annet alternativ som har dukket opp sammen med utrullingen av 5G, er et produkt som kalles trådløst hjemmebredbånd. Da leveres internett ved hjelp av 5G-signaler, og du slipper å måtte koble deg på det nedgravde bredbåndsnettet for å få levert nett hjem til deg. Det vanligste er at man har 2000 gigabyte inkludert i måneden, noe som i praksis er ubegrenset datamengde. Det du betaler for er hvor høy hastighet du ønsker på nettet. Prisene på trådløst hjemmebredbånd starter på rundt 600 kroner. I områder hvor 5G ikke er utbygget ennå, må man søke om å få tilgang til det trådløse hjemmebredbåndet, ettersom 4G-nettet har langt lavere kapasitet enn 5G-nettet.

Hva er forskjellen på vanlig bredbånd og fiberbredbånd?

Vanlig bredbånd, noen ganger kalt for ADSL, distribueres gjennom et ledningsnett som består av kobberledninger. Informasjonen i kobberledningene forflyttes ved hjelp av lyd, mens i det moderne fiberledningsnettet transporteres informasjonen ved hjelp av lys. Ettersom lys transporteres langt raskere enn lyd, er fiberbredbåndet langt raskere enn kobberbredbånd.

Dermed er det hva ledningsnettet i nærheten av deg består av som avgjør hvor raskt internett du kan få inn i boligen din. «Taket» for ADSL/kobberbredbånd ligger på rundt 60 Mbit/s, mens det for fiberbredbånd ligger på 500 Mbit/s. Les mer om høyhastighetsbredbånd i denne artikkelen.

Hvor mye koster en bredbåndsavtale?

Prisen på en bredbåndsavtale varierer vanligvis etter hvor høy hastighet du ønsker på bredbåndet ditt. Noen steder i landet er det en naturlig begrensning på hvor høy hastighet du kan få på bredbåndet, ettersom dette er avhengig av kvaliteten på linjen som ligger i bakken i nærheten av der du bor.

De billigste bredbåndsavtalene kan du få for rundt 400 kroner i måneden, og jo høyere hastighet du ønsker, jo høyere blir også prisen. De dyreste bredbåndsavtalene kan koste langt over 1000 kroner i måneden.

Les gjerne mer om dette temaet i artikkelen vi har laget om hva som påvirker bredbåndsprisene.

Hvorfor er det ikke mulig å få bredbånd levert til min adresse?

En stor majoritet av adresser i Norge er dekket av bredbåndsnettet. Dessverre er det imidlertid noen adresser i Norge som ennå ikke har fått bredbånd bygget ut til seg ennå. Det kan være årsaken til at du ikke kan få levert bredbånd til deg. Sjekk gjerne dekningskartet til Norsk Kommunikasjonsmyndighet for å være helt sikker.

Dersom det er lite håp om å få bygget ut fastbredbånd til din adresse i nærmeste fremtid, kan det være et håp om at 5G vil komme før bredbåndet. Dette kalles trådløst hjemmebredbånd og kan potensielt gi deg vel så bra hastigheter som fiberbredbånd tilbyr. I motsetning til tradisjonelt mobilt bredbånd betaler du ikke for hvor mye data du bruker, men etter hvor rask hastighet du ønsker på internettforbindelsen din.

Personvern og brukerdata

Hvorfor må jeg oppgi personlige data?

For at vi skal kunne gi deg et personlig tilbud, må vi for eksempel vite hvor du bor. Grunnen til dette er at bredbåndsmarkedet i stor grad er basert på geografisk dekning, noe som gjør at det varierer stort fra selskap til selskap hvor de leverer internettjenester. Informasjonen vi ber om i skjemaet er et minimum av hva leverandørene må vite for å gi deg sine beste tilbud.

All data som blir fylt ut i skjemaet på Bredbånd.no behandles i henhold til personvernforordningen (GDPR), og kun for å deg gode tilbud på bredbåndstjenester. Vi selger aldri data videre til bruk i markedsføring.

Vil du vite mer om hvordan vi ivaretar personvernet ditt, kan du lese mer om dette på vår personvern-side.

Hvordan håndterer dere personvernspørsmål, GDPR og sletting av data?

Bredbånd.no forholder oss til personvernforordningen (GDPR). Det betyr at du som bruker Bredbånd.no kan være helt trygg på at informasjonen du fyller inn i skjemaet vårt ikke brukes til noe annet enn det du har gitt samtykke til, nemlig å gi deg gode tilbud på bredbånd innenfor en tidsbegrenset periode (30 dager). Informasjonen du fyller inn gjør at leverandørene kan gi deg gode og riktige tilbud basert på dine behov.

Dersom du i etterkant av å ha brukt tjenesten vår ønsker å slette informasjonen fra våre systemer, kan du sende en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., så sørger vi for at dine data slettes. Vi passer også på at våre samarbeidspartnere gjør det samme.

Jeg har fått reklame fra Bredbånd.no på e-post. Hvorfor det?

Bredbånd sender ikke ut reklame på e-post og har ingen form for e-postlister.

Dersom du bruker Gmail, kan det hende at du likevel ser annonser i innboksen din. Dette er ganske enkelt en annonseplassering vi som annonserer gjennom Google blir synlige på. De to første resultatene i Reklame-taben i Gmail er annonser, på samme måte som de øverste resultatene i Google-søket vanligvis er annonser. Begge deler skal være annonsemerket, og er ikke sendt ut som e-post til en konkret e-postadresse. Det er ikke mulig for oss å målrette oss mot, eller å ekskludere, din e-postadresse. Her finner du informasjon om hvordan du kan endre oppsettet ditt, slik at du unngår å se annonser i Gmail: https://www.quora.com/How-do-I-stop-ads-on-Gmail

Det samme gjelder for annonser i Outlook. Dersom du ønsker å få fjernet eventuelle annonser i Outlook, må du oppgradere til det betalte Office 365-abonnementet.

Annet

Jeg finner ikke svar på spørsmålet mitt. Hva gjør jeg?

Send oss en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., så svarer vi deg så fort som mulig. Du kan også sjekke ut de mange artiklene vi har skrevet og se om du får svar på spørsmålene dine der.